donderdag 14 juni 2012

Frambozen tiramisu - na 5 km

Omdat ik nu eenmaal gek ben op toetjes, begin ik deze blog met een frambozen tiramisu. We (man, zoon van 5 et moi) hebben gisteravond meegelopen met de avondvierdaagse. Wat zeg ik? Gerend is waarschijnlijk een beter woord. Ik had voor de gelegenheid mijn hakken (?!) aangetrokken  en was dus wel toe aan een hapje toen we na 5 km weer voor de deur stonden voor een toet. Enfin, zo zag het er uit:


























Ingrediënten voor 4 personen:

- 250 g verse frambozen of uit de diepvries
- ½ citroen
- sap van 1 sinaasappel
- 100 g basterdsuiker
- 1 eigeel
- 125 g mascarpone
- 125 ml crème fraîche
- 75 g chocolade (reep)
- 16 lange vingers
- amaretto


Ik heb altijd een pakje frambozen in de vriezer liggen en haal dat er ongeveer een uur van tevoren uit.

Doe de frambozen in een kom met het sap van de sinaasappel. Rasp de citroen en pers hem uit en dit gaat samen met de helft van de suiker bij de frambozen. Voorzichtig omscheppen en dit mag nu een half uurtje blijven staan.



Splits een ei en roer het eigeel los met de andere helft van de suiker. Doe de mascarpone en de crème fraîche erdoor en mix dit een paar minuutjes tot een mooi glad geheel.

Breek de lange vingers in stukken en leg ze op de boden van de glaasjes. Indien er geen kinderen mee-eten van dit dessert kun je wat amaretto over de lange vingers heen sprenkelen. Ik doe dit niet maar gebruik het sap wat bij de frambozen zit zodat de lange vingers een beetje smeuïg worden. Daaroverheen de frambozen en het mascarpone mengsel. Her een der nog een lange vinger, nog wat en nog frambozen en tot slot en besluit het chocolade schaafsel.

Bon apetoet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten