donderdag 21 juni 2012

Karbonade met tomatensalsa.




Bereidingstijd: +/- 20 minuten.

Benodigdheden voor 4 personen:

Voor het vlees:
4 ribkarbonades
scheutje olie
zout
peper
oregano

Voor de aardappelpuree:
4 grote bloemige aardappels
60 ml crème fraîche
1 bosje bieslook
zout
peper

Voor de salsa:
2 tomaten
1/4 rode ui
scheutje olijfolie
8 blaadjes basilicum
1 citroen
peper
zout

Salade:
300 g sperziebonen
1 el grove mosterd
scheutje olijfolie
1,5 el balsamicoazijn
zout
peper
1/4 rode ui
200 g cherrytomaten
80 g zwarte olijven
kropje sla

Karbonade:
Halveer de citroen en pers een helft uit. Meng het citroensap in een kom met de olijfolie en oregano en breng op smaak met zout en peper. Bestrijk de karbonade met de oregano-citroenolie en bak hem om en om circa 7 minuten in een pan. Zet het vuur uit en voeg de rest van de olie toe.
Aardappelpuree:
Kook de aardappels gaar. Pureer of stamp de aardappels fijn en meng de crème fraîche erdoor. Snijd de bieslook in ringetjes. Breng de aardappels op smaak met zout, peper en de bieslook.
Salsa:
Snijd de tomaten in stukjes. Pel en snipper de ui, snijd de basilicum fijn en pers de citroen uit. Meng alle ingrediënten en breng op smaak met zout en peper.
Salade:
Breng in een pan, water met zout aan de kook en kook de bonen beetgaar en spoel ze koud in water. Maak een dressing van de mosterd, een scheut olijfolie en de azijn en breng op smaak met zout en peper. Pel en snijd de ui in ringen. Halveer de cherrytomaten en pluk de sla. Verdeel de sla, tomaten, ui en olijven over borden en lepel de dressing erover.


Het is vandaag een dag van uitersten. Allereerst voltrok er zich, op klaarlichte dag, een geweldig drama middenin de supermarkt....

Mijn iPhone viel op de grond!!!

Ik gaf een schreeuw van schrik. Oh jeez, dear Mister Jobs, please help! Arme, Arme IPhone. Zijn hele schermpje.. zwart. Ik kan er nu pas net weer een beetje over praten. Weer terug thuis legde ik 'em voorzichtig aan de adapter en toen kwam dat kleine witte appeltje weer in beeld. Goddank!

Daarna volgde er een euforisch moment: Ik heb mijn, ik bedoel, Jip heeft zijn voetbalplaatjesboek compleet. Joehoe! Dus om dat te vieren, een feestelijk maal.


P.s Voor degene die niet weten hoe ze een reactie moeten plaatsen op dit blog (hoi Santa!). Dat kan d.m.v. "0 reacties" onderaan het bericht aan te klikken. Meestal staat er dus "0 reacties" (...) Alleen positieve, opbouwende kritieken graag want anders gooi ik ze er met dezelfde vaart genadeloos weer af. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten